اکوتوریسم جامعه محور از راه های احیای تالاب انزلی است

به گزارش ورزش و تندرستی، تهران- خبرنگاران- مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی پتانسیل بسیار بالایی در جذب توریست دارد از همین رو اکوتوریسم جامعه محور را اولویت کار قرار دادیم تا به روند احیای تالاب یاری کند.

اکوتوریسم جامعه محور از راه های احیای تالاب انزلی است

به گزارش خبرنگار علمی ورزش و تندرستی، توموئوآئوکی روز چهارشنبه در سمینار ارائه دستاوردهای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اضافه نمود: با توجه به وسعت و طبیعت تالاب انزلی هیچ گونه فعالیت اکوتوریستی در این حوضه انجام نمی گرفت، البته تا حدودی قایقرانی و ماهیگیری انجام می شد اما نسبت به ظرفیت تالاب محدود بود.

به گفته وی به همین دلیل مرکز بازدیدنمایندگان انزلی به منظور ارائه پیغام ها و داستان هایی برای درک اهمیت انزلی و همچنین معرفی مناطق احداث شد.

وی گفت: نقش و مشارکت جامعه محلی در احیا و حفاظت از تالاب انزلی بسیار حائز اهمیت است از این رو در اجرای پروژه اکوتوریسم، اکوتوریسم جامعه محور را محور کار خود قرار دادیم که در این زمینه همکاری جامعه محلی بسیار پررنگ بود.

وی در ادامه به چالش های تالاب انزلی اشاره نمود و گفت: شکار بی رویه و پسماند بعضی از این چالش هاست که انتظار داریم در راستای فعالیت های اکوتوریستی، رفتار روستاییان و جوامع محلی نسبت به تالاب تغییر کند و نسبت به حفاظت از آن اقدام نمایند.

توموئوآئوکی تاکید نمود: توصیه به اینکه شکار غیر مجاز انجام نگردد و یا زباله ریخته نگردد به تنهایی کافی نیست، جوامع محلی خودشان باید به این باور برسند تا حفاظت را انجام دهند.

وی گفت: مشارکت مردم در سطح روستایی چالش های زیادی به همراه دارد از این رو ابتدا روستاهای اطراف تالاب انزلی را آنالیز و در نهایت چهار روستا که علاقه بیشتری به همکاری نشان دادند را انتخاب کردیم و عده ای در قالب گروه های مختلف به فعالیت پرداختند، ابتدا کار را با 10 نفر شروع کردیم که اکنون به 30 نفر رسیده است.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) اضافه نمود: فرسایش، مشکل دیگر تالاب انزلی است که موجب رسوب خاک در تالاب می گردد، این فرسایش نیز به علت چرای بی رویه دام رخ می دهد که برای کاهش آن حفاظت از آبراهه های کوهستانی را تعریف و اجرا کردیم.

وی ادامه داد: همچنین مدیریت فاضلاب از دیگر اقدامات اجرا شده است که با توجه به اهمیت موضوع از شرکت آب و فاضلاب استان گیلان برای توسعه سیستم فاضلاب به شکل وکیوم حمایت کردیم.

توموئوآئوکی به پسماند به عنوان دیگر چالش تالاب انزلی اشاره نمود و گفت: یکی از معضلات رایج در زمینه پسماند به ویژه در اطراف تالاب انزلی این است که روستاییان زباله را در رودخانه ها رها می نمایند که در نهایت به تالاب می رسد و در این زمینه فعالیت های جامعه محوری انجام دادیم.

وی گفت: به طور کلی هدف ما در اجرای پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، همکاری فنی و انتقال فناوری و دانش به کارشناسان ایرانی است، انزلی یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که مشابه آن در ژاپن به نام کوشیرو وجود دارد و با توجه به تجربه پیروز در حفاظت از این تالاب، دوره های آموزشی در ژاپن با حضور کارشناسان ایرانی برگزار کردیم.

وی یادآور شد: تالاب انزلی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است اما فقط 30 درصد از وسعت آن حفاظت شده است و 30 درصد دیگر هم در قالب آب بندان به مردم اجاره داده می گردد تا بتوانند به صورت محدود شکار و صید انجام دهند.

مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با بیان اینکه طرح جامع مدیریت انزلی دارای 6 بخش است، گفت: مدیریت تالاب انزلی یک طرح 15 ساله است که آخرین سال آن اردیبهشت 98 خواهد بود، تاسیس کمیته مدیریت و حفاظت تالاب انزلی با حضور استاندار گیلان یکی از مهم ترین خروجی های فاز اول به حساب می آید همچنین در همان فاز ابتدایی طرح هایی مانند طرح جامع اکوتوریسم تهیه شد.

وی اضافه نمود: در فاز اول به دلیل محدودیت زمان و سایر محدودیت ها صرفا تمرکز بر روی خود تالاب بود اما در فاز دوم تمام حوضه آبریز مورد توجه نهاده شد، تفاهم نامه فاز دوم نیز در سال 93 منعقد شد که تا اردیبهشت 98 ادامه دارد.

وی گفت: هدف اصلی از فاز دوم پروژه، ایجاد مدیریت جامع تالاب با مشارکت تمام ذینفعان با استفاده از داده های علمی بوده است. فاز دوم سه خروجی داشت که ارتقای ظرفیت کمیته مدیریت تالاب، ایجاد سازوکار انتخاب و اجرای فعالیت ها برای حفاظت از تالاب بر اساس داده های بیولوژیک و اقتصادی و اشتراک گذاری دانش و تجربیات در سطح ملی و بین المللی خروجی های مهم فاز دوم به شمار می آید.

وی تاکید نمود: فعالیت های حفاظتی پایانی ندارد و باید به صورت مستمر ادامه یابد برای این منظور چرخه آنالیز و پایش مداوم و اقدام را مطرح کردیم.

توموئوآئوکی گفت: کمیته مدیریت تالاب انزلی 6 زیرکمیته دارد که در حوزه های اکوتوریسم و مدیریت پسماند، آموزش زیست محیطی، مدیریت فاضلاب و مدیریت حوضه آبخیز فعال است که جلسات آن با حضور استاندار گیلان و با دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار می گردد.

تالاب انزلی در سال 1975 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما به دلیل تخریب و دخالت های انسانی در سال 1993 به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده است و کوشش ها برای خروج تالاب از این فهرست ادامه دارد.

با توجه به مسائل به وجود آمده در تالاب انزلی، اقداماتی برای حفاظت و احیای این تالاب ارزشمند اجرا شده و بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، پشتیبانی خود را در اجرای پروژه های مطالعه مدیریت یکپارچه برای حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی و پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در دو فاز عملیاتی نموده است که امروز به ارائه نتایج این همکاری پرداخت.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا

به "اکوتوریسم جامعه محور از راه های احیای تالاب انزلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوتوریسم جامعه محور از راه های احیای تالاب انزلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید