اعلام برنامه های روز جهانی اهدا کنندگان خون در ایران

به گزارش ورزش و تندرستی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، به تشریح برنامه های روز جهانی اهداکنندگان خون در کشور پرداخت.

اعلام برنامه های روز جهانی اهدا کنندگان خون در ایران

به گزارش گروه اجتماعی ورزش و تندرستی، بشیر حاجی بیگی با طرح این موضوع که 14 ژوئن هر سال به نام روز دنیای اهدانماینده خون نامگذاری شده است، تاکید نمود: شعار سال جاری با اسم اهدای خون تو، تداوم تپش قلب دنیا انتحاب شده است.

وی اضافه نمود: این شعار بر نقش کلیدی اهدانمایندگان در ارتقاء سلامت دنیا و نجات جان انسان ها تاکید دارد و از همه مردم در هر نقطه از این دنیا درخواست می نماید که به طور مستمر خون اهدانمایند. تمرکز کمپین سال جاری بر نقش جوانان در تضمین خون سالم و کافی است.

اهداف کمپین سال جاری

1- تقدیر از اهدانمایندگان و افزایش آگاهی های عمومی در مورد احتیاج به اهدای خون مستمر و داوطلبانه

2- ارتقاء ارزش های اجتماعی اهدای خون و نقش آن در اتحاد و همبستگی اجتماعی

3- تشویق جوانان به اهدای خون در فراخوان های بشر محبت آمیز و الهام بخشیدن به دیگران برای شرکت در این فراخوان ها

4- استفاده از پتانسیل جوانان در ارتقاء سلامت

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، گفت: سال جاری هم همچون سال پیش در کوشش هستیم که با توجه به شیوع بیماری کووید 19، مراسم و برنامه های مرتبط با این روز حتی الامکان به صورت مجازی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

در این خصوص پیشنهاد می شود که تقویت و راه اندازی کمپین های مجازی و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی در دستور کار استان ها قرار بگیرد.

با توجه به تاکید کمپین سال جاری بر نقش جوانان، تقدیر از اهدانمایندگان با 3 اولویت انجام می شود.

1- تقدیر از جوان ترین اهدانماینده خون، پلاکت، پلاسما فرزیس، پلاسما هایپر ایمیون و پلاسمای بهبودیافتگان کرونا (زن / مرد) در هر استان

2- تقدیر از رکوردداران اهدانماینده خون، پلاکت، پلاسما فرزیس، پلاسما هایپر ایمیون و پلاسمای بهبودیافتگان کرونا (زن / مرد) بین 18 الی 25 سال در هر استان

3- تقدیر از اهدانمایندگانی که برای اولین بار در سال 1399 اقدام به اهدای خون کردند و در همان سال پیروز به سه بار اهدای خون شدند. (حداکثر 3 اهدانماینده در هر استان)

با توجه به اینکه گزارش های منتخب استان ها به انگلیسی ترجمه شده و به سازمان دنیای بهداشت ارسال می شود، لذا از آن ادارات کل درخواست می شود که انجام فعالیت های نوآورانه و خلاقانه جهت تجلیل و گرامیداشت این روز را در دستور کار خود قرار دهند.

روز دنیای اهداگنندگان خون

روز 14 ژوئن (24 خرداد) تولد کارل لنداشتاینر کاشف گروه های خونی به نام روز دنیای اهدانماینده خون (World Blood Donor Day) نامگذاری شده است.

از سال 2004 در این روز، با حمایت سازمان های بین المللی مانند سازمان دنیای بهداشت، فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، انجمن بین المللی انتقال خون و فدراسیون بین المللی سازمان های اهدای خون هر سال در یک کشور منتخب مراسم دنیای برگزار می شود.

همزمان با برگزاری مراسم در کشورها، در مراسم دنیای با حضور نمایندگان کشورها، سازمان های بین المللی علاوه بر گرامیداشت این روز و تجلیل از اهدانمایندگان برجسته، به آنالیز چالش ها و فعالیت های اجرا شده پرداخته، سیاست ها و اهداف خود را بیان کرده و نمایندگان کشور های مدعو به تبادل تجربیات خود می پردازند.

پیشنهاد تاسیس روز دنیای اهدانماینده

پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سازمان دنیای بهداشت با تاکید بر قطعنامه WHA 28.72 که دولت ها را به توسعه مرکز خدمات خون ملی بر پایه اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت ترغیب می نماید.

با توجه به گزارش سلامت خون سازمان دنیای بهداشت که نسبت به بحران کمبود خون و محصولات خونی مزمن خصوصاً در کشور های با عایدی پایین و میانه هشدار می دهد و با توجه به اهمیت پیشگیری از انتقال HIV و سایر پاتوژن های قابل انتقال به وسیله تزریق خون و محصولات خونی ناسالم که احتیاج به جمع آوری خون از اهدانمایندگان با خطر پایین دارد و اهمیت نقش بنیادین اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت در تامین خون سالم و کافی که تمام احتیاج های بیماران را پوشش دهد.

1- توافق می نماید که روز دنیای اهدانماینده هر ساله در 14 ژوئن مورد پاسداشت قرار گیرد.

2- توصیه می نماید که روز دنیای اهدانماینده به اسم جزء اصلی برنامه های جذب اهدانماینده قرار گیرد.

از کشور ها می خواهد که

1- در ارتقا و حمایت جشن سالانه روز دنیای اهدانماینده کوشا باشند.

2- سیستم های جذب و حفظ اهدانمایندگان داوطلب و بدون چشمداشت و معیار های دقیق جهت انتخاب اهدانمایندگان را ایجاد و یا ارتقاء دهند.

3- قوانینی را جهت از بین بردن اهدای پولی جز در مواقع ضرورت های پزشکی و آن هم با رضایت آگاهانه دریافت نماینده، وضع نمایند.

4- منابع مالی کافی را برای ایجاد و توسعه مراکز خدمات اهدای خون با کیفیت فراهم نمایند.

5- همکاری های چندگانه را میان وزراء دولتی، مراکز خدمات خون، سازمان های غیر دولتی، جوامع مدنی و رسانه ها در راستای تقویت اهدای خون بدون چشمداشت ارتقاء دهند.

6- استفاده صحیح بالینی از انتقال خون را تضمین نماید، چرا که عدم مصرف صحیح خون سبب کاهش ذخایر خونی و ایجاد احتیاج به اهدای پولی می شود.

7- از اجرای کامل یک برنامه ملی و پایدار خون با سیستم های بازرسی مناسب حمایت نمایند.

خصوصاً در زمینه

1) تعهد و حمایت دولت جهت تدوین یک برنامه ملی خون جامع که در برگیرنده سیستم های مدیریت کیفیت، چارچوب قانونی سیاست سلامت خون و منابع کافی باشد.

2) ساماندهی، مدیریت و دارابودن ساختار های مناسب جهت داشتن یک برنامه پایدار انتقال خون

3) دسترسی عادلانه به خون و محصولات خونی

4) آزمایشات مناسب و فرآوری تمام خون ها و محصولات خونی

5) استفاده بالینی صحیح از خون و محصولات خونی

8- ایجاد فرآیند های کیفیت جهت سیاستگزاری درباره سلامت و کفایت خون بر اساس ملاحظات اخلاقی، شفافیت، ارزیابی احتیاج های ملی، شواهد علمی و تحلیل ضرر و منفعت.

9- اشتراک گذاری اطلاعات در سطح ملی و بین المللی جهت شفاف نمودن پایه های علمی، مالی و اجتماعی تصمیمات سیاست ملی مرتبط با سلامت و کفایت خون

10- تقویت مشارکت در تمام سطوح جهت اجرایی نمودن اقدامات توصیه شده فوق.

11- از تمام سازمان های بین المللی مرتبط با سلامت خون دنیا می خواهد که در ارتقاء و حمایت روز دنیای اهدانماینده با یکدیگر همکاری نمایند.

12- از سازمان های اهدانماینده می خواهد که سرمایه کافی جهت اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت را فراهم نمایند.

13- از دبیرکل می خواهد که با سایر سازمان های فعال در سیستم سازمان ملل، سازمان های چندجانبه و دوجانبه و سازمان های غیردولتی در راستای ارتقاء روز دنیای اهدانماینده همکاری کند.

با سایر سازمان های مرتبط جهت حمایت کشور های عضو و تقویت ظرفیت غربالگری خون های اهدایی برای بیماری های عفونی جهت تضمین سلامت خون های جمع آوری و تزریق شده فعالیت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اعلام برنامه های روز جهانی اهدا کنندگان خون در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام برنامه های روز جهانی اهدا کنندگان خون در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید