کاربرد هاب و روتر و سوئیچ شبکه و تعریف آنها

به گزارش ورزش و تندرستی، خبرگزاری خبرنگاران- هاب و روتر سوئیچ شبکه دارای کاربردهای فراوانی در راستا برقراری ارتباط دارند. در واقع تمام افرادی که به نوعی با سیستم ها و شبکه های کامپیوتری سروکار دارند، بدون شک نام دستگاه هایی مانند هاب، و روتر و سوئیچ شبکه را شنیده اند. اگر چه این ابزارهای از نظر ظاهری شبیه همدیگر هستند، اما از نظر کاربرد دارای تفاوت بسیاری با هم هستند. به طور کلی می توان گفت تمام شرکت ها و ادارات مختلف برای ایفای عملکرد سیستماتیک و متصل به هم، نیازمند استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستند. امروزه سیستم های کامپیوتری در همه بخش های جامعه پراکنده شده و با ورود به هر سازمان می توانید انواع آنها را مشاهده نماید. در واقع زمانی که شما بخواهید کامپیوترهای زیادی را به هم متصل نمایید، یا اینکه شبکه های مختلفی را به همدیگر متصل کنید، نیاز به استفاده از دستگاه هایی مانند هاب و روتر و سوئیچ شبکه خواهید داشت.

کاربرد هاب و روتر و سوئیچ شبکه و تعریف آنها

سوئیچ شبکه

همان طور که می دانید هاب یک دستگاه اتصال شبکه بسیار مقرون به صرفه است که به عنوان یک دستگاه توسعه دهنده شبکه مورد استفاده واقع شده است . در واقع هاب بر روی لایه فیزیکی کار می کند، اما سوئیچ یک دستگاه شبکه است که برای فعال کردن برقراری ارتباط و سرانجام اتصال بر اساس نیاز استفاده می شود. روتر نیز دستگاهی است که داده های مورد نظر ما را منتقل کرده و به سرور مخصوص به خودش می رساند.

کاربرد هاب و روتر و سوئیچ شبکه و ویژگی های آنها

هاب و روتر و سوئیچ شبکه سه دستگاه بسیار مهم در فناوری اطلاعات می باشند. این دستگاه ها به صورت کلی دارای کاربردهایی هستند که در اینجا سعی شده تا به بررسی آنها پرداخته شود. بر این اساس از جمله کاربردهای سوئیچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوئیچ شبکه یک دستگاه کوچک بوده که می تواند بسکمک از اطلاعات را به صورت بسته بندی دریافت کرده و سپس به مقصد انتقال دهد.

  • سوئیچ ها این امکان را دارند که دستگاه های مختلفی را بهم متصل نمایید.
  • سوئیچ معمولا سبب می شود تا ترافیک چند دستگاه باهم تداخل نداشته باشند و هر کدام به صورت مجزا ارسال شوند.
  • سوئیچ می تواند به شما کمک نماید تا میزان استفاده از شبکه را نیز کنترل نمایید.
  • از دیگر کاربردهای سوئیچ می توان به توانایی برقراری ارتباط درون شبکه ای اشاره کرد که این کار را با سرعت بیشتری نسبت به اینترنت انجام می دهد.

هاب شبکه

روترها نیز ابزارهایی هستند که با استفاده از آن ها می توان بسته ها را بین شبکه های مختلف منتقل کرد. به بیان دیگر می توان گفت بسته های ارسالی و در شبکه های مختلف، دارای یک آدرس بوده که روترها نیز با توجه به این آدرس ها می توانند بسته ها را به آدرس مورد نظر منتقل نمایند. برای مثال زمانی که شما یک کلمه را در گوگل مورد سرچ قرار می دهید، روترها کلمات مورد نظر شما را به سرورهای مربوط منتقل کرده تا پردازش آنها صورت گیرد. به صورت کلی از جمله کاربردهای روتر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکانات بالا در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات به ویژه برای برخی دستگاه ها مانند، پرینتر
  • روترها می توانند کاری که امروزه مودم های ای دی اس ال انجام می دهند را نیز به دوش بکشند.
  • امکان انجام فایروال برای محافظت از شبکه داخلی نیز از طریق روتر وجود دارد.
  • امکان اتصال های بیسیم در روتر نیز تعبیه شده است.

به صورت کلی باید گفت هاب یک دستگاه بسیار ساده و کوچک بوده که چند دستگاه کامپیوتر به هم متصل می کند. از جمله کاربردهای دستگاه هاب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هاب نیز مانند سوئیچ و روتر بسکمک از شبکه های محلی را بهم متصل کرده اما در قیاس با دو دستگاه روتر و سوئیچ عملکرد ساده تری داشته و البته قابلیت کاربردی آن نیز کمتر است.
  • ترافیک وارد شده به هاب که از طریق یک پورت به آن ورود کرده از سایر پورت ها نیز خارج می شود. به همین سبب نیز امکان دارد تا حدی ترافیک غیرضروری به دستگاه های متصل به آن ارسال شود. به همین علت نیز سیستم ها باید به صورت اتوماتیک تشخیص دهند اطلاعات وارده برای آنها ارسال شده یا خیر، چراکه هاب نمی تواند این مورد را تشخیص دهد.
  • هاب بیشتر برای شبکه های خانگی و کوچک مناسب است و برای شبکه های بزرگ تر که با حجم بالای ترافیک روبرو هستند نمی تواند کارایی چندانی داشته باشد.
  • به بیان دیگر هاب به سبب مقرون به صرفه بودنش می تواند نسبت یه سوئیچ های مدیریتی و غیرمدیریتی مناسب تر باشد و در عین حال پیچیدگی آنها را نیز نداشته باشد.
  • هاب دارای سه نوع مختلف است. برای مثال هاب فعال سبب تقویت راستا عبور سیگنال ها می شود. هاب غیرفعال نیز در مورد تقویت انتقال سیگنال، فعال است. هاب آمیخته نیز موجب ترکیب انواع رسانه ها می شود.

چه تفاوتی بین هاب و روتر و سوئیچ شبکه وجود دارد؟

همان طور که می دانید هاب و روتر و سوئیچ برای اتصال قطعات یک شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال این دو دستگاه دارای تفاوت های زیادی با یکدیگر هستند. به طور کلی می توان مهم ترین تفاوت بین هاب و روتر و سوئیچ شبکه را به شرح زیر بیان داشت.

هاب یک دستگاه کاملاً ساده بوده که تمام ترافیک ورودی را به پورت های متصل به خود ارسال می کند؛ همین مورد نیز می تواند سبب ورود ترافیک ترکیبی مورد نیاز و غیرضروری شده و در نتیجه موجب تصادم آنها شود. البته سوئیچ نیز شبکه اطلاعاتی را درباره دستگاه های متصل به خود جمع آوری کرده و ترافیک ورودی را صرفاً از طریق پورت های مرتبط به خود هدایت می کند. به همین علت امکان مدیریت تبادلات اجرا شده از طریق سوئیچ وجود دارد، در حالی که امکان مدیریت هاب وجود ندارد. همچنین روتر معمولاً توانایی اتصال بیسیم شبکه ها و سیستم ها را دارا می باشد، این کاربردی است که سوئیچ و هاب آن را ندارند.

تفاوت دیگر هاب و روتر و سوئیچ شبکه هوشمندی بالاتر سوئیچ نسبت به هاب می باشد. البته روتر نیز از دو دستگاه دیگر هوشمندتر است. در نهایت تصمیم خرید هاب و روتر و سوئیچ شبکه بنا بر نیاز شما و هزینه ای که می خواهید برای آن انجام دهید متفاوت خواهد بود. البته همواره استفاده از یک سوئیچ می تواند هم از نظر هزینه و هم از نظر امنیت، بسیار به صرفه تر از خرید سایر دستگاه های اتصال باشد.

فروشگاه ای تی تلکام

شرکت دانش بنیان ای تی تلکام یکی از معتبر ترین برند های جهانی تجهیزات شبکه و یکی از بزرگ ترین تولید نمایندگان تجهیزات شبکه در کشور و غرب آسیا بوده که توانسته طی سال ها تجربه و تکیه بر دانش تخصصی در این حوزه به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه شبکه تبدیل شود.

سامانه جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات آی تی تلکام به پشتوانه شرکت دانش بنیان سفیر تحت شماره 312875 با بیش از 10 سال سابقه اجرایی استراتژیک در حوزه طراحی، اجرا و مشاوره در پروژه های الکترونیکی، مخابراتی و شبکه کشور در سال 1395 فعالیت خود را آغاز و با توجه به این اصل که اقتصاد دانش بنیان می تواند باعث نجات بحران اقتصادی کشور در شرایط فعلی شود گام های مؤثری طی این سالها برداشته است.آی تی تلکام با بهره گیری از تجربیات اجرایی استراتژیک گذشته و تحمل سختی های راه با بغضی عمیق از جنس دهه شصت بخوبی می داند که راستا جامعه تولید محور در چرخه ای از هدف قرار گرفته است و به ادراکی عمیق در اندیشه و علم به تولید رسیده است.ا

منبع: خبرگزاری آریا

به "کاربرد هاب و روتر و سوئیچ شبکه و تعریف آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد هاب و روتر و سوئیچ شبکه و تعریف آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید