چهار جلد دیگر از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان تا آخر آذرماه منتشر می گردد

به گزارش ورزش و تندرستی، امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان در گفت وگویی با خبرنگار خبرنگاران در کردستان، با اشاره به فرایند تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان به عنوان یکی از اقدامات مهم حوزه هنری در بخش فراوری، اظهار کرد: تا به امروز چهار عنوان از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان منتشر شده و در آینده ای نزدیک چهار عنوان دیگر آن نیز منتشر و رونمایی می گردد.

چهار جلد دیگر از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان تا آخر آذرماه منتشر می گردد

وی با بیان اینکه استان کردستان و منطقه ها کردنشین، دارای فرهنگ و تمدنی کهنسال است، مطرح کرد: آنچه در سالیان متمادی همیشه مغفول مانده و آن گونه بایسته و شایسته به آن پرداخته نشده است، نشان دادن و بازنمایی پیوندهای زیبا و دل انگیز فرهنگ کردها با سرزمین هیشگی شان ایران است.

رئیس حوزه هنری کردستان ادامه داد: کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خردادماه سال 95 از سوی حوزه هنری استان، استارت زده شد و حوزه هنری به عنوان نهادی انقلابی و ولایی در یک حرکت ارزشی تدوین این دانشنامه را شروع کرد که در قدم اول آن چهار کتاب شامل کردستان و شرق شناسان تالیف کامبیز کریمی، کردستان و مشاهیر (سنجرخان) تالیف دکتر اسماعیل احمدی، کردستان و ادب حماسی تالیف هادی یوسفی و کردستان و ادبیات عامه تالیف جمال احمدی آیین در سال 98 منتشر شد.

رییس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، شناسایی و تحلیل میراث فرهنگی و هنری با رویکر دانش محور و نشان دادن ظرفیت ها و استعدادهای فرهنگی استان در راستای توسعه همه جانبه را از جمله اهداف تهیه و انتشار این دانشنامه اعلام نمود و اضافه نمود: تلاش می گردد چهار عنوان دیگر از این دانشنامه ها تا خاتمه آذرماه سال جاری رونمایی و منتشر گردد.

مرادی تاکید نمود: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، کار تحقیقی و پژوهشی، بنیادی، تحلیلی و توصیفی ارزشمندی است که داشته های فرهنگی را به نسل آینده در قالب مجلدات به مخاطبان و جوانان ارایه می دهد.

وی با اشاره به طراحی های اجرا شده در راستای ادامه انتشار مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، افزود: خوشبختانه در حال حاضر بیش از 10 عنوان دیگر از مجلدات آن نیز در مراحل مختلف تدوین قرار دارند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل های آینده اعلام کرد: میراث فرهنگی منطقه ها بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

به گفته مرادی، ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان - که متاسفانه به دلیل عدم مواجهه جدی با آن، در معرض فراموشی است -، تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی، معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه مالی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: گردآوری و توصیف این میراث در عرصه های گوناگون، ضمن این که توجه به این ثروت ملی و تلاش برای حفظ و رشد آن را همراه دارد؛ می تواند تا حدی مسائل پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه های مختلف روشن کند و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث، جهت مطالعه معاصران و آیندگان و بسترسازی فرهنگی برای جوانان باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چهار جلد دیگر از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان تا آخر آذرماه منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار جلد دیگر از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان تا آخر آذرماه منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید