چرا با افزایش سن چاق می شویم؟

به گزارش ورزش و تندرستی، تنها چند ساعت پس از میل صبحانه، بدن های سالمندان و جوانان، هر کدام پاسخی کاملا متفاوت به این وعده غذایی خواهند داد. این تفاوت ها شرح خواهد داد چرا ما با بالارفتن سن مان افزایش وزن پیدا می کنیم و از این مهمتر، چطور می توانیم این فرایند را معکوس کنیم.

چرا با افزایش سن چاق می شویم؟

به گزارش باشگاه ورزش و تندرستی، قبلا تصور بر این بود که علت افزایش وزن در میانسالی بخاطر کاهش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) یا بطور معین تر، چیزی است که دانشمندان آن را اندازه متابولیسم در حالت استراحت می نامند؛ یک مطالعه قابل توجه که در اوت 2021 در مجله ساینس منتشر شد، نشان داد سلول های ما در دهه چهارم و یا پنجم زندگی (40 سال به بعد و یا 50 سال به بعد) به همان اندازهی که در دهه دوم زندگی چرخش داشته اند، چرخش می نمایند.

در واقع نرخ متابولیسم تا حدود 60 سالگی کاهش پیدا نمی نماید و زمانی که آغاز به کاهش می یابد، با نرخ 0.7 درصد در سال کاهش می یابد؛ بنابراین افزایش وزنی که با افزایش سن متوجه آن می شوید و تفاوت بین بدن شما در حال حاضر و زمانی که در بیست سالگی به سر می بردید، به علت متابولیسم نیست.

تفاوت عضلات در سنین مختلف

بدن فرد 20 ساله از پروتئین صبحانه استفاده استفاده می نماید؛ به طوری که 12 گرم پروتئین از تخم مرغ و 4.5 گرم از نان گندم با حداکثر کارایی بدست آورده و پروتئین را به سلول های عضلانی تازه و سالم تبدیل می نماید. تمامی این فرایند به عنوان سنتز پروتئین شناخته می گردد؛ اما در حالی که این فرایند در بدن فرزند 20 ساله شما در جریان است، در بدن شما صورت نمی گیرد.

تحقیقات نشان می دهد افراد مسن تر به 25 تا 30 گرم پروتئین احتیاج دارند تا فرایند عضله سازی مشابهی را که فردی جوان تر تنها می تواند با خوردن چند عدد تخم مرغ برایش رخ دهد، آن ها نیز داشته باشند.

آنچه که مهم است بدانید، این است که بدن انسان دائما در حال تجزیه و عضله سازی است؛ اما زمانی که در دراز مدت، فرایند تخریب عضله از فرایند ترمیم آن پیشی می گیرد، این مسأله در نهایت به از دست رفتن بافت عضلانی منجر می گردد. مطالعات نشان می دهد افراد مسن معمولا قادر نیستند 25 تا 30 گرم لازم برای عضله سازی را دریافت نمایند و به همین دلیل در تمام روز ماهیچه هایشان در حال تحلیل رفتن است. بین 30 تا 40 سالگی، بزرگسالان آغاز به از دست دادن سه تا 8 درصد از توده عضلانی خود در هر دهه می نمایند.

هر چه ما عضله و ماهیچه کمتری داشته باشیم، چربی بیشتری به دست می آوریم. عضله ها نه تنها کالری بیشتری می سوزانند، بلکه به کنترل قند خون نیز یاری می نمایند. هرچه عضله و ماهیچه شما کمتر باشد، قند خون شما بالاتر خواهد بود و بدن شما مجبور می گردد قند بیشتری را تبدیل به چربی کند.

باید بدانید که از دست دادن ماهیچه با خطر دیابت، سرطان، بیماری قلبی، آلزایمر و سیستم ایمنی ضعیف مرتبط است.

منبع: به نقل از پایگاه انجمن بازنشستگان آمریکا (AARP)

منبع: فرارو

به "چرا با افزایش سن چاق می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا با افزایش سن چاق می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید