کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه ها با انباشت دارو در منازل

به گزارش ورزش و تندرستی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عمده کمبودهای دارویی کنونی را مربوط به داروهای وارداتی خاطرنشان کرد و گفت: در شرایط فعلی و با توجه به تحریم های دارویی علیه کشورمان، نیازمند همکاری و همراهی پزشکان و بیماران هستیم.

کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه ها با انباشت دارو در منازل

به گزارش ورزش و تندرستی به نقل از ایسنا، ابوالفضل اصلانی اظهار کرد: تا قبل از سال 1368 هیچ شرکت داروسازی در استان اصفهان نداشتیم، اما از سال 68 تاکنون 25 شرکت دارویی در استان ثبت شده که از این تعداد 18 شرکت در استان فعال هستند.

وی بابیان اینکه 97 درصد از احتیاج دارویی کشور فراوری داخلی است، ادامه داد: 10 درصد محصولات دارویی کشور در استان اصفهان فراوری می شود که این حدود 900 قلم دارویی است و بعضی از این اقلام منحصراً توسط شرکت های دارویی اصفهان فراوری می شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص چالش ها و مسائل شرکت های داروسازی اصفهان گفت: از سال گذشته و با آغاز دوباره تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، تأمین مواد اولیه مهم ترین چالشی است که شرکت های داروسازی و صنعت با آن روبرو هستند و نمی توانند مواد اولیه مورد احتیاج خود را از شرکت های خارجی تهیه نمایند.

وی با اعلام اینکه حدود 68 درصد از مواد اولیه ساخت دارو در کشورمان فراوری می شود، گفت: برای ساخت یک دارو ممکن است 20 قلم ماده اولیه اعم از مواد مؤثر و مواد جانبی احتیاج داشته باشیم که با نبود حتی یک قلم از این مواد اولیه، ساخت دارو نیز منتفی می شود.

اصلانی با تکذیب ادعای کشورهای غربی مبنی بر تحریم نبودن دارو برای ایران، توضیح داد: تحریم نبودن غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برای ایران دروغ محض است و هم اکنون تحریم های دارویی بر کشور ما اعمال می شود.

  • تحریم ها، مشکل اصلی شرکت های داروسازی

وی ادامه داد: البته با پیگیری از مسئولان مرتبط، درصدد برطرف چالش ها و مسائلی هستیم که شرکت های داروسازی در داخل با آن روبرو هستند، اما عمده مسائل شرکت های داروسازی در زمینه فراوری دارو به تحریم های ناروا و ظالمانه علیه کشورمان برمی شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص فراوری مکمل های دارویی، تغذیه ای و ورزشی در استان هم بیان نمود: بعضی شرکت های دارویی اصفهان مکمل های دارویی و تغذیه ای را فراوری می نمایند و به زودی مکمل های ورزشی نیز در اصفهان توسط شرکت های دارویی فراوری خواهد شد.

اصلانی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمترین میزان کمبود دارویی را در میان دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارد، مطرح نمود: عمده کمبودهای دارویی در حال حاضر مربوط به داروهای وارداتی است. باوجوداینکه داروهای وارداتی تنها 3 درصد از احتیاج دارویی کشور را تأمین می نمایند، اما سالیانه حدود 3/1 میلیارد دلار هزینه به کشور تحمیل می نماید. این در حالی است که کل ارز اختصاص داده شده برای تأمین 97 درصد داروی فراوریی در کشور 550 تا 600 میلیون دلار بوده است.

  • داروهای ضد سرطان، بیشترین کمبود دارویی در استان

وی با اعلام اینکه بیشترین کمبودهای دارویی که در استان با آن روبرو هستیم مربوط به داروهای ضد سرطان است، توضیح داد: البته داروهای ضد سرطان را به فرم ژنریک و فراوری کشورهای آسیایی در داروخانه ها موجود داریم، اما متأسفانه اصرار بعضی از پزشکان به تجویز بعضی برندهای خاص که قبلاً از کشورهای غربی وارد می شد، منجر به سردرگمی بیماران در تهیه این داروها شده است. بعضی برندهای خاص هم وجود دارند که متخصصین برای درمان بیماران اجماع نظر دارند و سازمان غذا و دارو برای تأمین این دسته از داروها مسئله ای ندارد.

  • انسولین مازاد در استان داریم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص انسولین های مصرفی بیماران دیابتی هم گفت: سه شرکت داروسازی در کشور داریم که فراورینماینده ویال های انسولین هستند که در خصوص این ویال ها نه تنها کمبود دارویی نداریم، بلکه این داروها در داروخانه ها مازاد هم هست، به طوری که در اثر ماندن طولانی مدت در داروخانه ها تاریخ مصرف این ویال ها به اتمام می رسد.

اصلانی ادامه داد: تا پنج سال گذشته عمده مصرف بیماران دیابتی ویال های انسولین بود، اما طی پنج سال اخیر همکاران پزشک از ویال های انسولین بیماران را به سمت مصرف قلم های انسولین سوق دادند که همین موضوع یکی از علت های کم یاب شدن بعضی از قلم های انسولین است.

وی بابیان اینکه تا سه هفته گذشته مسئله ای در تأمین قلم انسولین نوومیکس مورد احتیاج بیماران دیابتی نداشتیم، گفت: سهمیه دریافتی قلم انسولین نوومیکس استان به وسیله داروخانه های منتخب شهرستان های استان به بیماران با ارائه نسخه پزشک تحویل می شود.

  • بیماران تقاضای دریافت دارو بیش از احتیاج نداشته باشند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه در شرایط کنونی و با توجه به تحریم های دارویی علیه کشورمان به همکاری و همراهی پزشکان احتیاجمندیم که داروهای مورد احتیاج بیماران را به تعداد کافی برای بیمار تجویز نمایند، گفت: پزشکان باید از نوشتن دارو بیش از مصرف برای مدت محدود خودداری نمایند، چون انباشت دارویی در منازل منجر به کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه ها می شود. همچنین از بیماران تقاضا می کنیم که به ما اعتماد نمایند و از دکتر داروساز و پزشک تقاضای دریافت دارو بیش از احتیاج خود را نداشته باشند تا بتوانیم احتیاج دارویی استان را به خوبی مدیریت کنیم.

  • احتیاجهای و تخلفات دارویی را گزارش دهید

اصلانی اضافه نمود: بیماران می توانند در صورت بروز مشکل و یا احتیاج به داروهای تجویزشده توسط پزشک ازجمله قلم انسولین نوومیکس، درصورتی که این دارو در داروخانه های منتخب نبود، ضمن تماس با سامانه 190 از همکاران ما آدرس و نام داروخانه هایی که داروی مدنظرشان را دارا هستند، جویا شوند.

وی ادامه داد: درصورتی که ورزش و تندرستیان تخلفی را در داروخانه های استان مشاهده کردند، می توانند ضمن تماس با سامانه 190 یا تماس با شماره تلفن 36547958 در ساعات اداری تخلف موردنظر را گزارش دهند تا بازرس های ما تخلف گزارش شده را پیگیری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه ها با انباشت دارو در منازل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم شدن ذخایر دارویی در داروخانه ها با انباشت دارو در منازل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید