پلتفرم های ایرانی قابلیت فعالیت در دنیا را دارند

به گزارش ورزش و تندرستی، پلتفرم های آنلاین زیادی در کشور فعالیت می نمایند که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قابلیت فعالیت در منطقه را دارند، ولی چه پلتفرم هایی در کشورمان قابلیت منطقه ای شدن دارند. چه موانعی موجب شده تا به امروز پلتفرم های ما نتوانند در منطقه فعالیت نمایند. کارشناسان حوزه استارتاپ در این باره به ایران می گویند.

پلتفرم های ایرانی قابلیت فعالیت در دنیا را دارند

یک دورنمای خوب

رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است که پلتفرم های آنلاین کشور نه تنها قابلیت فعالیت در منطقه را دارند چه بسا امروز بعضی از پلتفرم ها در نوع خود جزو بزرگ ترین پلتفرم ها در خاورمیانه محسوب می شوند.

الفت نسب گفت: نیروی انسانی یکی از مهم ترین آیتم ها در حوزه فناوری اطلاعات در کشور است و در این زمینه استعداد های خوبی در کشور وجود دارد و آنها توانسته اند دانش فناوری اطلاعات را به محصول و پلتفرم های خوبی تبدیل نمایند و قابلیت فعالیت در منطقه را داشته باشند.

وی اضافه نمود: کسب و کارهای آنلاین ما در کشور به چند دلیل نتوانسته اند در منطقه و فراتر از منطقه یعنی در خاورمیانه و حتی بین المللی فعالیت نمایند که اولین و مهم ترین دلیل نبود امکان افتتاح حساب بانکی به دلیل تحریم های ظالمانه در دیگر کشورهاست، به همین خاطر رشد و توسعه ای در زمینه فعالیت منطقه ای و فرامنطقه ای برای پلتفرم های آنلاین داخلی ایجاد نشده است. چه بسا پلتفرم هایی که در این زمینه منطقه ای شدن کوشش کردند ولی پروژه آنها به دلایل مسائل بانکی با شکست روبرو شد.

به گفته الفت نسب، بعضی از پلتفرم های آنلاین نیز در زمانی که امکان فعالیت بانکی وجود داشت هم به دلیل اینکه تحقیقات لازم را در بازار منطقه انجام نداده و مطالعه ننموده بودند با مسائلی مانند مسائل قانونی و... نیز روبرو شدند.

به باور این کارشناس اگر مسائل بانکی از سد راه پلتفرم های آنلاین داخلی برداشته گردد و فعالان کسب و کارهای آنلاین بتوانند در منطقه نیز خدمات ارائه دهند آنها باید به این نکته نیز توجه نمایند که سرویس هایی را راه اندازی نمایند که در حد بین المللی باشد و استانداردهای لازم را در راه اندازی آنها رعایت نمایند.

به اعتقاد وی، اگر پلتفرم های بزرگی مانند آمازون، اوبر و... در دنیا سرویس می دهند به این دلیل است که دارای استانداردهای لازم هستند. الفت نسب از دولت نیز خواست تا برای استفاده از پلتفرم های آنلاین در منطقه با کشورهای همسایه تعامل نموده و مسأله پرداخت ها را حل نماید چون تا مشکل پرداخت حل نگردد، فعالیت در منطقه و فراتر از آن سخت خواهد بود. این کارشناس در ادامه گفت: دولت بعد از این باید در مذاکراتی که با کشورهای مختلف انجام می دهد موضوع تجارت الکترونیک را نیز در مباحث خود بگنجاند و فعالیت بخش خصوصی فناوری اطلاعات نیز در مذاکرات در نظر بگیرد. وی اضافه نمود: بخش خصوصی هم باید پتانسیل هایی را که وجود دارد به دولت اعلام کند و قدم هایی در این زمینه حتی اگر کوچک باشد برداشته گردد، چرا که اقدام های کوچک هم می تواند دورنمای خوبی را در سال های آینده برای کسب و کارهای آنلاین ایجاد کند تا بتوانند در عرصه های بین المللی هم سرویس های خود را ارئه دهند.

پلتفرم هایی با قابلیت دنیای

عادل طالبی استراتژیست کسب و کارهای آنلاین نیز معتقد است که تعداد زیادی پلتفرم آنلاین خوبی در حوزه (SAAS) (Software as a servis) در فروشگاه های آنلاین، تاکسی های آنلاین، سرویس های چت آنلاین، سوشیال مدیا و... در کشور وجود دارد. آنها دارای تیم های فنی و امکانات خوبی هستند و قابلیت ارائه سرویس در خارج از کشور را بخوبی دارند. طالبی اضافه نمود: فروشگاه آنلاینی مانند دیجی کالا، تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و پرس آنلاین در بخش نظرسنجی های آنلاین و... عملکرد خوبی دارند یا سرویس های آموزش های آنلاین

(LMS (learning management systemوجود دارند و با اینکه در ایران طراحی شده اند ولی در منطقه در حال استفاده هستند. وی با بیان اینکه اکنون از نظر فنی و نیروهای نخبه پتانسیل خوبی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه تحریم های ظالمانه راه ارتباطی ما را با دیگر کشورها بسته است و امکان بازگشایی حساب های بانکی وجود ندارد از این رو اگر تحریم ها برطرف گردد امکان فعالیت پلتفرم های ایرانی در منطقه و بلکه بین المللی وجود دارد.

به گفته این کارشناس، نیروهای نخبه ایرانی که هم اکنون در شرکت های مطرح دنیا مانند آمازون، ناسا، فیس بوک، گوگل و... فعالیت می نمایند بخوبی در فناوری اطلاعات نقش آفرینی و تغییرات خوبی در دنیا ایجاد نموده اند بنابراین اگر زمینه فعالیت در کشور فراهم گردد و تحریم ها مانع از دسترسی به بازارهای دنیای نگردد، نخبه های ما می توانند با جذب سرمایه و راه اندازی پلتفرم ها در دنیا هم مطرح شوند.

موانع سد راه دنیای شدن

نیما نامداری عضو هیأت مدیره سازمان نصر نیز اعتقاد دارد که ما در کشور پلتفرم های آنلاین خوبی داریم که براحتی می تواند در منطقه و حتی دنیا سرویس ارائه دهند.

نامداری گفت: بازارگاه آنلاینی مانند دیجی کالا، بخوبی رشد نموده و قابلیت منطقه ای شدن را دارد ولی متأسفانه با وجود رشد فنی و امکانات نتوانسته است فراتر از کشور فعالیت کند. این در حالی است که ترندیول ترکیه بعد از دیجی کالا فعالیت خود را آغاز نموده ولی سه سال پیش به یونی کردیت تبدیل شد و ارزش آن نه تنها یک میلیارد دلار افزایش یافت، بلکه چندی پیش بزرگترین سرمایه گذار ریسک پذیر ژاپن یعنی ویژن فاند (متعلق به سافت بانک) دوسوم سهام بازارگاه آنلاین ترکیه ای را خرید و اکنون به بیش از 40 کشور اروپایی سرویس می دهد.

وی اضافه نمود: همین داستان درباره تاکسی های اینترنتی نیز وجود دارد. استارتاپ تاکسی آنلاین امارات به نام کریم هم اکنون به بیش از 30 کشور دنیا سرویس تاکسی اینترنتی ارائه می دهد این در حالی است که تاکسی های اینترنتی ما نیز چنین توانی را دارند و می توانند در منطقه و بین الملل به لحاظ فنی و امکانات سرویس دهی نمایند. این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریم ها مانع اصلی فعالیت پلتفرم های ایرانی در منطقه و دنیا است، گفت: وقتی استارتاپ ها از یک حدی بزرگتر می شوند برای رشد خود به سرمایه احتیاج دارند ولی امکان سرمایه گذاری در استارتاپ ها وجود ندارد چرا که هم اکنون اجازه حضور استارتاپ ها را برای جذب سرمایه در بورس نداده اند. از طرف دیگر هم سرمایه داران ترجیح می دهند روی دارایی های فیزیکی سرمایه گذاری نمایند. از آنجایی که استارتاپ ها دارایی های فیزیکی ندارند و تنها دارایی آنها داده، مشتری وفادار و نرم افزار است از این جهت تعداد اندکی روی این دسته از کسب و کارها سرمایه گذاری می نمایند. مهم تر اینکه امکان جذب سرمایه خارجی نیز وجود ندارد، چرا که باز تحریم ها این امکان را نمی دهند این در حالی است برای فعالیت و رشد و توسعه پلتفرم های ایرانی در حد منطقه ای و دنیای به سرمایه گذاری های ریسک پذیر خارجی احتیاج است؛ آنها هستند که در ابعاد چندصدمیلیارد تومانی می توانند سرمایه گذاری نمایند.

وی دلیل دیگر فعالیت نکردن پلتفرم های ایرانی در منطقه و دنیا را نداشتن تجربه بین المللی بیان کرد و اضافه نمود: برای رشد و توسعه و فعالیت در عرصه بین المللی احتیاج است تا از مشاوره مدیران و متخصصانی که تجربه رشد دنیای را داشته اند استفاده کرد و با استخدام آنها این رشد و قابلیت منطقه ای را فراهم کرد. در اینجا نیز به دلیل تحریم ها و نبود انتقال اقتصادی آنها ترجیح می دهند با پلتفرم های ما همکاری ننمایند. به گفته نامداری، پلتفرم ها امکان ثبت شخصیت حقوقی شرکت های خود را در خارج از کشور نیز ندارند و در این صورت هم امکان تبادل اقتصادی نیز وجود ندارد. به اعتقاد این کارشناس، استارتاپ های ما تمام ویژگی های لازم را برای ارائه سرویس در منطقه و عرصه بین المللی دارند و باید موانع سر راه آنها برداشته گردد چرا که هم اکنون افراد نخبه و توانمند ما که مهاجرت نموده اند توانسته اند با جذب سرمایه استارتاپ های خوبی در دیگر کشورها راه اندازی نمایند و با اینکه از عمر بعضی از آنها حتی یکسال هم نمی گذرد ولی توانسته اند بخوبی رشد نمایند.

وی در ادامه گفت: برای رشد و توسعه پلتفرم ها به هیچ یاری اقتصادی و... از سوی دولت احتیاج نیست و تنها باید موانع سد راه آنها با رایزنی با بعضی از کشورها برداشته گردد تا آنها بتوانند به بلندپروازی های خود ادامه دهند و در بازارهای بین المللی حضور پیدا نمایند.

منبع: ایران آنلاین

به "پلتفرم های ایرانی قابلیت فعالیت در دنیا را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلتفرم های ایرانی قابلیت فعالیت در دنیا را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید