شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد

به گزارش ورزش و تندرستی، مدیرکل میراث فرهنگی کردستان گفت: شهرداری اورامانات منظر و نمای تاریخی این شهر را حفظ نمی کند.

شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد

محسن علوی ضمن اشاره به ثبت روستای اورامانات در لیست میراث موقت یونسکو، درباره تمایل مردم این روستا به تغییر نمای خانه های آن از سنتی به مدرن گفت:

قوانین و مقرراتی که باید در بافت تاریخی اورامانات رعایت گردد، هنوز ثبت نشده و مسئله ای که با شهرداری اورامانات داریم این است که متاسفانه آن طور که باید بافت تاریخی را حفظ نمی کند. همه مردم خواستار زندگی مدرن و نماهای نو هستند. کم پیدا می گردد کسی که بخواهد هنوز از معماری خشکه چین برای ساخت خانه اش بهره ببرد. اگر مقررات بافت تاریخی اورامانات را مصوب کنیم، شهرداری را محدود خواهیم کرد تا اجازه ساخت وساز بی رویه را در این بافت ندهد.

علوی از تشکیل پایگاه میراث جهانی اورامانات اطلاع داد و گفت:

از آنجا که منظر تاریخی و فرهنگی اورامانات در لیست موقت میراث جهانی ثبت شده است، در نظر داریم تا پایگاه جهانی آن را نیز راه اندازی کنیم. به این ترتیب مدیر پایگاه در شیوه ساخت وساز در شهر اورامانات نظر می دهد و سیمای آن را حفظ خواهد نمود و اجازه تخریب این منظر را نمی دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی کردستان با تاکید بر اینکه اورامانات شهر است نه روستا گفت:

سعی می کنیم با ایجاد مشوق ها و تسهیلات، این منظر تاریخی و فرهنگی و نمای سنتی خانه ها حفظ گردد. مردم می توانند نمای خانه های خود را به صورت سنتی نگه دارند اما فضای داخل را مدرن نمایند.

منبع: مهرنیوز

منبع: کجارو

به "شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرداری منظر تاریخی اورامانات را مورد تهدید قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید