خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می آید؟

به گزارش ورزش و تندرستی، سی ونهمین عصر علوم انسانی با موضوع خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می آید؟ برگزار می گردد.

خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می آید؟

به گزارش ورزش و تندرستی، در این برنامه که روز چهارشنبه (15 اسفندماه) ساعت 16 در دبیرستان تخصصی علوم انسانی شرف الدین (واقع در ولیعصر (عج)، بالاتر از طالقانی، خیابان گیلان، خیابان رودسر، پلاک 53) برگزار می گردد، زهیر توکلی، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات سخنرانی می نماید.

در خبر برگزاری این نشست عنوان شده است: زندگی آدمی چنان آکنده از داستان و قصه است که ما دیگر حساسیت خود را نسبت به جاذبه عجیب و جادویی قصه، از دست داده ایم. یک رمان را در دست بگیرید و به کاری که با شما می نماید فکر کنید. البته نویسنده صرفا به تخیل ما سمت وسو داده و مشخص کننده آن نیست.

حال بجا است پیش خود دنیایی خیالی بسازیم؛ دنیایی بدون ادبیات و انسان هایی که نه شعر می خوانند و نه رمان. در این جامعه خشک و افسرده با آن واژگان کم مایه و بی رمقش، برخی از صفت ها وجود نخواهد داشت. بی گمان تحقق این ناکجاآباد، هول انگیز و بسیار نامحتمل است. اگر می خواهیم از بی مایگی تخیل و از امحای ناخشنودی های پرارزش خود که احساسات مان را می پالاید و به ما می آموزد به شیوایی و دقت سخن بگوییم و نیز از تضعیف آزادی مان بپرهیزیم باید دست به عمل زده و به عبارت دقیق تر باید بخوانیم.

یکی از اثرات سودمند ادبیات در سطح زبان تحقق می یابد. جامعه ای که ادبیات مکتوب ندارد، در قیاس با جامعه ای که مهم ترین ابزار ارتباطی آن، یعنی کلمات ، در متون ادبی پرورده شده و تکامل یافته ، حرف هایش را با دقت کم تر، غنای کم تر و وضوح کم تر بیان می نماید. جامعه ای بی خبر از خواندن که از ادبیات بویی نبرده ، همچون جامعه ای از کرولال ها دچار زبان پریشی است و به سبب زبان ناپخته و ابتدایی اش در برقراری ارتباط مسائل عظیمی خواهد داشت. این در خصوص افراد نیز صدق می نماید. آدمی که نمی خواند، یا کم می خواند یا فقط پرت و پلا می خواند، بی گمان اختلالی در بیان دارد، این آدم بسیار حرف می زند، اما اندک می گوید، زیرا واژگانش برای بیان آن چه در دل دارد بسنده نیست.

زهیر توکلی، شاعر و نویسنده 20 سال است که در مدارس غیردولتی تهران به تدریس ادبیات مشغول است. او دو کتاب شعر منتشر نموده و در حوزه تلخیص و بازنویس متون کهن ادبی هفت کتاب به چاپ رسانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواندن متون ادبی به چه کار علوم انسانی می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید