برترین واکسن برای زیر 18ساله ها کدام است؟

به گزارش ورزش و تندرستی، سلامت خبرنگاران : کشورهایی مانند چین، ایران و امارات گفته اند برای زیر 18 ساله ها هم واکسن سینوفارم می زنند.

برترین واکسن برای زیر 18ساله ها کدام است؟

واکسن کرونا برترین سلاح ضد کرونا محسوب می گردد. خوشبختانه واکسن کرونا به وسیله شرکت های مختلف به نام های گوناگون فراوری شده است. کارایی هر واکسن کرونا فرق دارد. در این بین این سوال پیش می آید که افراد زیر 18 سال کدام نوع واکسن کرونا را تزریق نمایند؟ در این مطلب به تشریح واکسن کرونا مناسب افراد زیر 18 سال پرداخته ایم.

به گزارش ورزش و تندرستی ، در ایران قرار است برای افراد زیر 18 سال هم واکسن سینوفارم تزریق نمایند؛ دو دز درست مانند فرایند واکسیناسیون بزرگسالان. فرایند واکسیناسیون افراد زیر 18 سال و بچه ها چگونه است و کشورهای مختلف برای بچه ها چه واکسنی تزریق می نمایند؟

فایزر-بیون تک نخستین شرکتی است که مدارک مورد احتیاج برای تزریق واکسن به بچه ها را در دسترس عموم قرار داده است. حالا بعضی از کشورها از جمله اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان تزریق واکسن فایزر برای بچه ها را شروع نموده اند.

اما کشورهایی مانند چین، ایران و امارات گفته اند برای زیر 18 ساله ها هم واکسن سینوفارم می زنند.

پژوهش های علمی چه می گوید؟

شرکت داروسازی فایزر روز دوشنبه 29 شهریور اعلام نمود که نتایج پژوهش های بالینی تازه ثابت نموده که واکسن کرونا محصول این شرکت برای بچه ها 5 تا 11 ساله امن و موثر است و این شرکت به زودی درخواست تایید آن را به نهادهای مسئول ارائه می نماید.

به گفته این شرکت، واکسن این گروه سنی در مقایسه با واکسن نوجوانان بالای 12 سال حاوی دز کمتری است. این اولین مورد از سرانجام آزمایش های بالینی واکسن کرونا در خصوص بچه ها زیر 12 سال است، حال آنکه واکسن شرکت مدرنا برای بچه ها 6 تا 11 ساله هنوز در مراحل تحقیق واقع شده است.

در این میان اما از میان کشورهایی که واکسیناسیون بچه ها در مقابل ویروس کووید-19 را شروع نموده اند، بعضی هم به واکسن سینوفارم روی آورده اند.

چین که فراورینماینده واکسن سینوفارم است، سلامت این واکسن برای تزریق به بچه ها 3 تا 17 ساله را تایید نموده و امارات متحده عربی واکسن سینوفارم را برای تزریق به همین گروه سنی خریداری نموده است. این در حالی است که در تقریبا تمامِ کشورهای نیمکره غربی، تنها واکسن تایید شده برای بچه ها، واکسن فایزر-بیون تک است.

واکسیناسیون بچه ها در مقابل کرونا در بعضی کشورهای منتخب

سازمان بهداشت دنیای چه می گوید؟

واکسیناسیون همگانی در مقابل کرونا، در عمده کشورهای دنیا تا به امروز با اولویت بزرگسالان بوده و تنها بعضی کشورهای دنیا، آن هم به تازگی، واکسیناسیون بچه ها را شروع نموده اند. بر اساس داده هایی که به صورت رسمی در سایت سازمان بهداشت دنیای (WHO) آمده، علت این موضوع این بوده که پژوهش های مرتبط با واکسیناسیون، عمدتا روی بزرگسالان صورت گرفته و حالا که بازدهی واکسن های موجود بر سلامت عمومیِ بزرگسالان معین شده، پژوهش ها برای آنالیز اثربخشی واکسن ها روی بچه ها هم شروع شده اند.

گروه مشاوره ای متخصصان سازمان بهداشت دنیای، (موسوم به SAGE) هم اعلام نموده که واکسن فایزر-بیون تک، برای تمامی افراد بالاتر از 12 سال اثربخش است، بدین معنی که حالا بچه ها بین 12 تا 18 سال هم می توانند این واکسن را با خیال راحت تزریق نمایند. (اینجا)

بر این اساس و به گفته سازمان بهداشت دنیای، بچه های که بین 12 تا 15 سال سن دارد و به دلایل مختلف در ریسک بالاتری در مقابل بیماری کرونا قرار دارند، می توانند همزمان با دیگر گروه هایی که در اولویت واکسیناسیون قرار دارند، واکسن فایزر-بیون تک را دریافت نمایند.

فایزر-بیون تک نخستین شرکتی است که مدارک مورد احتیاج برای تزریق واکسن به بچه ها را در دسترس عموم قرار داده است.

در واقع، سازمان بهداشت دنیای این طور توصیه می نماید که با واکسیناسیون گروه های حساس در تمام دنیا، ایمنی همگانی ایجاد گردد، چرا که بچه ها به طور کلی کمتر در معرض ابتلای شدید به کرونا هستند و واکسیناسیون آنها هم صرفا با هدف جلوگیری از انتقال بیماری به وسیله آنها است که مد نظر است.

کشورهای پیشتاز در واکسیناسیون بچه ها

اما بعضی کشورها (به ویژه در اروپا)، واکسیناسیون بچه ها علیه ویروس کووید-19 را همین حالا هم شروع نموده اند. آنالیز ها نشان می دهد واکسیناسیون بچه ها در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، آلمان، سوئد و بریتانیا شروع شده و با سرعت هم جلو رفته است.

داده های یورونیوز نشان می دهد در حالی که حدود 77 درصد از تمام جمعیت بزرگسالان در اتحادیه اروپا دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت نموده اند، اکنون حدود 80 درصد از بچه ها 12 تا 18 سال در اسپانیا هم دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت نموده اند.

این نسبت در فرانسه به حدود 68 درصد، در ایتالیا به 62.4 درصد و در آلمان به 36.7 درصد می رسد.

اسپانیا در زمینه تزریق واکسن کرونا به بچه ها پیشتاز است.

در آمریکا هم مطابق برنامه ریزی ها، بچه ها بین 5 تا 11 ساله قرار است در فصل پاییز در لیست دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند این اما در حالی است که واکسیناسیون (چه برای بزرگسالان و چه برای بچه ها)، در کشورهای فقیرتر به این زودی به سرانجام نخواهد رسید و احتمالا گریبان کشورهای ثروتمند را هم خواهد گرفت.

ایران چه خواهد نمود؟

این اواخر و با سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در مقابل کرونا در ایران، اعلام شد که بچه ها هم پیش از بازگشایی مدارس (احتمالا اوایل آبان ماه) واکسینه خواهند شد. ابتدا صحبت از واکسن سوبرانا-2 یا سینوفارمِ تک دوزی برای دانش آموزان بود.

دبیر جمعیت هلال احمر در این مورد گفته بود: در صورت تائید سازمان غذا و دارو و صدور مجوز، با واردات یکی از دو واکسن سوبرانا-2 یا سینوفارم در مهرماه، واکسیناسیون گروه سنی زیر 18 سال شروع می گردد.

همزمان، در حالی که وزیر بهداشت گفته بود برای دانش آموزان واکسن خاصی وارد کشور شده، اما حالا خبرها حاکی از آن هستند که واکسنی که برای دانش آموزان تزرق می گردد، همان سینوفارم است و دانش آموزان باید دو دوزِ آن را تزریق نمایند.

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید-19، درباره اندازه کارآیی واکسن کرونای دانش آموزان گفته بود: واکسن سوبرانا واکسنی کوبایی است که در ایران به نام پاستووک شناخته می گردد. این واکسن از نوعِ پروتئینی است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در کوبا و ایران در حال اجرا است. کارآیی این واکسن طبق مطالعاتی که گزارش نموده اند، برای دو دوز بالای 60 درصد و برای تزریق سه دوز بالای 80 درصد است.

تزریق واکسن کرونا در ایران در هفته های اخیر شتاب گرفته است.

ناجی ادامه داده بود: واکسن سوبرانا تایید سازمان بهداشت دنیای را ندارد و فقط مجوز کوبا را دارد. ضمن اینکه کوبا مجوز اضطراری این واکسن را برای بچه ها 2 تا 17 ساله صادر نموده و در حال تزریق آن به بچه ها است.

ایران عقب ماندگی اش را جبران می نماید؟

واکسیناسیون همگانی در مقابل ویروس کووید-19 در ایران بسیار دیر شروع شد و ده ها هزار مرگی که می توانستند رخ ندهند، حالا خانواده های زیادی را در ایران عزادار نموده اند. با این همه، موج تازه واکسیناسیون با استفاده از واکسن های وارداتی، حالا در ایران با سرعت به نسبت خوبی به پیش می رود.

داده های خبرگزاری رویترز که اندازه واکسیناسیون در کشورهای مختلف دنیا را به شکل روزانه رصد نموده و به صورت گرافیکی به نمایش می گذارد، حاکی از آن است که در روزهای اخیر، ایران یکی از پرشتاب ترین فرایندهای واکسیناسیون در مقابل کرونا را در دنیا داشته است. (اینجا)

بر این اساس، داده های یک هفته گذشته نشان می دهند که در میان کشورهایی با جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر، کوبا با تزریق 2 هزار و 119 دوز واکسن به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت در هر روز ، سریع ترین فرایند واکسیناسیون را در دنیا داشته است.

سیاست ایران برای تزریق واکسن کرونا به دانش آموزان در آستانه بازگشایی مدارس، هنوز روشن نیست.

این شاخص برای کره جنوبی معادل هزار و 450 دوز، برای نیوزیلند معادل هزار و 224 دوز و برای ایران معادل هزار و 220 دوز بوده است. به این ترتیب، ایران حالا یکی از سریع ترین فرایندهای واکسیناسیون کرونایی را در دنیا دارد. (این موضوع، با عقب ماندگیِ زمانی در زمینه واکسیناسیون فرق می نماید.)

به عنوان نمونه، ترکیه که بسیار زودتر از ایران واکسیناسیون را شروع نموده و حدود 63 درصد از جمعیتش هم دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت نموده اند، در هفته گذشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، در هر روز تنها 683 دوز واکسن تزریق نموده است.

به این ترتیب، به نظر می رسد ایران ممکن است بتواند تا یک یا دو ماه آینده (در صورت تامین واکسن کافی و تداوم فرایند کنونی واکسیناسیون) در این زمینه به رده کشورهای پیشرفته برسد.

منبع : تجارت نیوز

منبع: رکنا

به "برترین واکسن برای زیر 18ساله ها کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین واکسن برای زیر 18ساله ها کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید