اسکلت باستانی در استان البرز کشف شد!

به گزارش ورزش و تندرستی، کشف اسکلت باستانی در البرز

تنها در طی چند ساعت گذشته، در طی عملیات حفاری اسکلت فردی کشف شده است که در همان آنالیز های اولیه تعیین شد که قدمتش به دوران خام خواری و قبل از کشف آتش باز می شود و به کشف اسکلت باستانی در البرز معروف شده است! بر اساس جزئیات اعلام شده در خبرگزاری ها در نشست خبری رئیس پلیس آگاهی البرز، این اسکلت توسط فردی در جاده قزل حصار کشف شده است. برای اطلاع از جزئیات خبر کشف اسکلت باستانی در البرز در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

اسکلت باستانی در استان البرز کشف شد!

در طی نشست خبری که امروز (25 دی ماه 1397) با رئیس پلیس آگاهی البرز آقای سرهنگ محمد نادربیگی برگزار گردید، ایشان خبر از کشف اسکلتی که قدمت آن به دوران خام خواری و قبل از اختراع و کشف آتش باز می گردد را به رسانه ها اعلام نمودند. به گزارش اکثر خبرگزاری های معتبر، سرهنگ محمد نادر بیگی در نشست خبری امروز با اشاره به کشف اسکلتی مربوط به دوران خام خواری در منطقه کرج در این زمینه اظهار نمود که این اسکلت را فردی که در جاده قزل حصار مشغول حفر چاه بوده پیدا نموده است.

وی در ادامه این مطلب افزود که: قدمت این اسکلت که در عمق 3 متری پیدا شده است، به دوران خام خواری مربوط می گردد ولی هنوز جنسیت این کشف اسکلت باستانی در البرز مشخص نشده است اما به هر حال تخمین زده می گردد که متعلق به یک مرد باش و متعلق به دوره خام خواری باشد. آقای سرهنگ محمد نادربیگی با اشاره با چگونگی پیدا کردن و کشف به قدمت این اسکلت افزود که: قدمت این اسکلت بر اساس گزارش های پزشکی قانونی و با توجه به آنالیز مواردی از جمله حفره های چشمی، چال گوش، برجستگی های زائد پس سر و یا دندان های این اسکلت تخمین زده شده است. البته رئیس پلیس آگاهی کرج به اخبارهای دیگری نیز اشاره داشتند که ما از بین آنان این خبر را برای شما، آوردیم.

نگاهی به دوره های تاریخی البرز

با توجه به کشف اسکلت باستانی در البرز بد نیست تا نگاهی به پیشینه تاریخی این استان بیاندازیم. با توجه به مطالعات تاریخی و نگاهی به آثار باقی مانده در عهد باستان و دوران حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در منطقه کرج گواه بر این است که این ناحیه در روزگاران گذشته از تمدن پیشرفته ای برخوردار بوده است.

کرج مدتی جزئی از مازندران و زمانی بخشی از ری بوده است و گاهی از روستاهای طالقان یا شهرستانک نیز محسوب می شده است. تا پیش از حمله مغول ها رفت و آمد کاروان ها بیشتر از راهی بوده است که به وسیله سگز آباد و شهریار به ری می رفته است. پس از این دوره راه قزوین به کرج و ری اهمیت بیشتری یافت ولی اهمیت کرج در دوره حکومت صفویه به دلیل قرار دریافت بر سر راه تهران به قزوین و به تبریز بیشتر شده و کاروانسراها، پل ها و قلعه های ایجاد شده در حاشیه این جاده به آن هویت بخشیده است.

در شروع سده 7 هجری قمری یاقوت حموی نیز کرج را تابع ری دانسته است. حال که به بهانه خبر کشف اسکلت باستانی در البرز تاریخ این منطقه را مورد آنالیز قرار داده ایم، باید بگوییم که حمدالله مستوفی در سده 8 هجری قمری در کتاب مشهور خود به نام نزهه القلوب، کن و کرج را از ولایات تابع طالقان بر شمرده و در ذکر رودخانه های عراق عجم از کوهرود نام می برد که ویژگی های آن به طور دقیق قابل تطبیق بر روی رودخانه کرج است.

در سده های میانه اسلام و پس از آن به ویژه در عهد آخرین پادشاهان صفوی که تهران مقر حکومتی دربار می گردد، جهت تهران به کرج و به سمت قزوین مورد توجه قرار می گیرد و به احتمال فراوان کاروانسرای صفوی کرج قابل انتساب به همین دوره است. استان البرز و کرج در دوره قاجار به ویژه در دوره فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه کرج به علت هم جواری با پایتخت و قرار دریافت بر سر راه ارتباطی سلطانیه و تبریز مورد توجه سلیمان میرزا نهاده شد و کاخ سلیمانیه را در آنجا ساخت.

در همین دوران سپاهی های زیادی از منطقه عبور نموده و یادداشت هایی از خود بر جا گذاشته اند. در این دوره کرج به عنوان قسمتی از راه اصلی تهران به قزوین شناخته می شد. در بیشتر سفرنامه های ایرانی و غربی به گستردگی از این مکان یاد نشده است. در سال 1312 هجری خورشیدی با احداث جاده آسفالت تهران به کرج به سواحل دریا خزر یا چالوس و همچنین احداث جاده ها غرب کشور یعنی از قزوین به همدان به زنجان و به تبریز، کرج به گلوگاه مهم ارتباطی تبدیل گشت. در دوره پهلوی احداث کارخانه ها و تأسیسات صنعتی فراوان حد فاصل تهران به کر جو به قزوین و اطراف آن باعث شکوفائی و گسترش روزافزون شهر گشت.

با توجه به خبر کشف اسکلت باستانی در البرز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر سرعت گسترش این کلان شهر هر روز بیشتر شد تا امروزه که چهره یک شهر به نام و مشهور با کلیه پیشرفت ها صنعتی، آموزشی، علمی، بهداشتی، تفریحی و دیگر موارد را به خود گرفته است. با خبر کشف اسکلت باستانی در البرز افق جدیدی در قدمت تاریخی این منطقه به وجود آمده است.

در انتهای این مطلب باید بیافزاییم که عکس های استفاده شده در این متن تزئینی هستند و از این اسکلت خبرساز همچنان عکسی منتشر نشده است.

منبع: الی گشت

به "اسکلت باستانی در استان البرز کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکلت باستانی در استان البرز کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید