واقعیت هایی که گفتنش سخت است

به گزارش ورزش و تندرستی، خبرگزاری خبرنگاران-بهروز بهزادی با بیان اینکه با تصمیم نو معاونت مطبوعاتی برای ساماندهی رسانه های مجازی موافق است، توضیح داد که این کار ایجاد شفافیت می نماید و قابل حمایت است.

واقعیت هایی که گفتنش سخت است

در روزهای اخیر معاونت مطبوعاتی درباره شرایط تخصیص آگهی های دولتی و یارانه های نقدی به رسانه ها، اطلاعیه ای را منتشر نموده است. طبق این اطلاعیه، مدیران مسئول رسانه ها ـ ازجمله روزنامه ها، دیگر نشریه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری ـ ملزم شده اند که ظرف چند روز، کُد کارگاهی و نام صاحب کارگاه را در بخش اقتصادی و بیمه ای حساب کاربری خود در سامانه جامع رسانه ها بارگذاری نمایند.

بهروز بهزادی ـ روزنامه نگار قدیمی و رییس شورای سیاست گذاری روزنامه اعتماد ـ درباره الزام رسانه ها برای دریافت کد کارگاهی را در راستای اجرای ماده (46) قانون مطبوعات و به منظور آنچه حمایت از ورزش و تندرستی و دیگر فعالان رسانه ای عنوان می گردد، به ایسنا می گوید: به عقیده من کسی که می خواهد کار مطبوعاتی یا رسانه ای انجام دهد باید جایش معین باشد، کارش هم معین باشد. این کار، علاوه بر اینکه وجهی فرهنگی و رسانه ای دارد، تجاری است؛ یعنی باید برایش هزینه نمایند. در این راستا تصمیمی که وزارت ارشاد گرفته، درست است؛ البته از قبل هم ارشاد به این فکر بود و می خواست این کار را انجام دهد و فشارهایی هم روی مطبوعات بود.

قانون تازه معاونت مطبوعاتی ایجاد شفافیت می نماید

بهزادی توضیح داد: این الزام شفافیتی ایجاد می نماید، چون عده ای از این طریق از رانت هایی استفاده می نمایند. همین گرفتن یارانه می تواند منشاء گرفتن رانت باشد. یارانه باید به نشریه یا رسانه ای داده گردد که واقعا دارد کار می نماید. خیلی از افراد با کارهای دم دستی، کم و کوتاه، وانمود می نمایند دارند کار رسانه ای انجام می دهند. خیلی از رسانه های ما ماهی یک بار هم منتشر نمی شوند. گفتنش برایم سخت است اما انواع و اقسام کلاهبرداری ها در این کار وجود دارد و این واقعیتی است.

او با تاکید دوباره بر اینکه اقدام اخیر معاونت مطبوعاتی مبنی بر الزام رسانه ها برای دریافت کد کارگاهی را کار درستی می داند، اضافه نمود: به هر حال معاونت مطبوعاتی باید نگاهی از بالا برای نظارت بر نوع کار رسانه ها داشته باشد؛ البته این نظارت فقط باید در بخش فیزیکی اتفاق بیفتد و نه نوشتن و محتوای رسانه ها، زیرا در این صورت آزادی مطبوعات را از بین می برد.

بهزادی سپس با بیان اینکه اصول کار رسانه ای معین است، گفت: وقتی منِ نوعی در خانه نشسته ام و با همسرم سایتی را اداره می کنیم، این رسانه ای نیست که بتواند مخاطب بگیرد. سایتی کار حرفه ای می نماید که بتواند مخاطب بگیرد و مخاطب های زیادی هم بگیرد. برای سایت هایی که کار حرفه ای می نمایند باید حجم معین نمایند.

شمار تیراژهایی که کاذب بود

بهزادی با یادآوری قانونی که در گذشته برای نظارت بر مطبوعات وضع شده بود، ادامه داد: در قدیم برای نشریات، ما قانون تیراژ را داشتیم. بدین صورت که چاپخانه باید به وزارت ارشاد اعلام می کرد که این روزنامه چقدر در این چاپخانه چاپ شده و تیراژش چقدر بوده است که به نوعی لوث شده بود و اجرایی نمی شد. زیرا خیلی راحت صاحب روزنامه و چاپخانه ماشین را دستکاری می کردند که شمار بیشتری را نشان دهد. نیروهای ارشاد هم حرف آنها را قبول می کردند. کار مسئله ای نبود و ارشاد آنقدر نیرو نداشت که هر روز شماره ماشین ها را کنترل کند، در نتیجه آماری که صاحب چاپخانه می داد، می شد منشأ تیراژ و روزنامه بر اساس همین منشأ، یارانه می گرفت. در گذشته بیشتر تیراژها کاذب بود.

این روزنامه نگار باسابقه توضیح داد که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سازمان درستی تشکیل گردد و نظارت دقیقی روی مطبوعات و رسانه ها داشته باشد. بهزادی اضافه نمود: آن هایی که توان حرکت و توان ایستادگی در بازار مطبوعات و رسانه را دارند، از مقدار استقبال مخاطب شناخته می شوند. بقیه هم می توانند کار نمایند، عیبی ندارد اما نباید کار حرفه ای به حساب بیاید و یارانه دریافت نمایند، بلکه یک کار تفننی است.

رسانه صنعت است نه شغلی خانگی

بهزادی در پاسخ به این پرسش که می گردد به کار رسانه ای به عنوان شغلی خانگی نگاه کرد؟ گفت: اصلا نمی گردد. خیلی از دانشگاه های جهان صحبت از مطبوعات صنعتی می نمایند. کار صنعتی شده است؛ مثل صنعت سینما، شده است صنعت مطبوعات و رسانه. چطور می گردد به عنوان شغلی خانگی به آن نگاه کرد؟! اصلا نمی گردد.

خیلی از رسانه ها مثل برگ درخت می ریزند!

فعال رسانه ای پیشکسوت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا چند هزار رسانه فعال در کشور که مجوز هم دارند، احتیاج فضای رسانه ای ما هستند یا خیر؟ گفت: واقعیتش نه نیستند. ولی بگذارید این ها کارشان را بنمایند اگر جامعه شفاف باشد و یارانه ای به این ها نرسد و کسی هم یاریشان نکند در نتیجه عده ای خودشان می فرایند. وجود این ها ناشی از این است که یاری هایی به آن ها می گردد. بعضی در ادارات نفوذ دارند و یا تبلیغات می نمایند. اگر رسانه را بر اساس نفوذش در جامعه و تعداد مخاطبانش بسنجیم، خیلی از این رسانه ها مثل برگ درخت در پاییر به زمین می ریزند.

بهزادی در سرانجام بار دیگر تاکید نمود: اقدام تازه ارشاد ایجاد شفافیت می نماید و باید از هر کاری که ایجاد شفافیت می نماید، پشتیبانی کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "واقعیت هایی که گفتنش سخت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت هایی که گفتنش سخت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید