جنگنده نسل پنجم چک میت جزو برترین هواپیماهای نظامی دنیا

به گزارش ورزش و تندرستی، یک مجله معتبر آمریکایی در امور هوا فضا جنگنده پیشرفته چک میت ساخت روسیه را در میان ده دستاورد برترهواپیمای نظامی دنیا در سال 2021 قرار داد.

جنگنده نسل پنجم چک میت جزو برترین هواپیماهای نظامی دنیا

به گزارش گروه بین الملل ورزش و تندرستی، یک مجله معبتر آمریکایی در امور هوافضا روز دوشنبه در گزارشی جنگنده پیشرفته چک میت ساخت شرکت سوخو در روسیه را در میان 10 دستاورد برترهواپیمای نظامی دنیا در سال 2021 قرار داد.

به گزارش خبرگزاری تاس نشریه آمریکایی اوییشن ویک جنگنده نسل پنجم چک میت روسیه در میان برترین دستاوردهای برتر سال 2021 در نوآوری هواپیمای نظامی همراه نهاده شد.

به گزارش این نشریه، این جنگنده تاکتیکی سبک وزن قرار است در سال 2023 به طور رسمی پرواز خود را شروع کند و فراوری سریالی آن سال 2025 شروع گردد.

شرکت فناوری دولتی روستک روسیهدر نمایشگاه بی المللی هوایی ماکس-2021 در شهر ژوکوفسکی در حومه مسکو از تازهترین جنگنده داخلی تک موتوره خود رونمایی کرد. این جنگنده هتازهی تا حدودی ویژگی های جنگنده سوخو-57 روسیه را دارد. چک میت اخیرا در نمایشگاه هوایی دبی 2021 که در امارات متحده عربی برگزار گردید، عرضه شد.

چک میت تازهترین سامانه ها از جمله پیکربندی آن و فناوری های هوش مصنوعی منحصر به فرد را دارد. این جنگنده تک موتوره تازه مجهز به انواع موشک های هوا به هوا و هوا به زمین مبتنی بر فناوری رادارگریز است و هفت تن مهمات حمل می نماید و می تواند تا 6 هدف را در یک زمان مورد اصابت قرار دهد.

جنگنده چک میت قادر به پرواز با سرعت 1.8 ماخ (1.8 برابر سرعت صوت) و برد عملیاتی 3000 کیلومتر خواهد بود. تازهترین و پیشرفته ترین جنگنده روسیه قرار است با جنگنده اف-35 ساخت آمریکا و گریپن-39 ساخت سوئد رقابت کند.

چندی قبل نشریه آمریکایی نشنال اینترست در توصیف این جنگنده نوشت، چک میت یک جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک جایگاه نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک پیشرفته سوخو است. به نظر می رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می نماید و دارای یک کابین خلبان شیشه ای مدرن با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم سوخو-57 روسیه است.

نشنال اینترست نوشت، ظاهراً این هواپیما دارای قابلیت برخاست و فرود کوتاه در پیکربندی اصلی خود است وهمچنین از سامانه پشتیبانی لجستیکی ماترویشکا مجهز به هوش مصنوعی برای روال ساده تعمیر و نگهداری استفاده می نماید. (جزئیات بیشتر)

منبع: خبرگزاری فارس

به "جنگنده نسل پنجم چک میت جزو برترین هواپیماهای نظامی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگنده نسل پنجم چک میت جزو برترین هواپیماهای نظامی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید