ادامه اعتراض ها به ممنوعیت سفر به ایران

به گزارش ورزش و تندرستی، رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه اعتراض به مصوبه ممنوعیت و محدودیت سفر به ایران برای 15 روز، گفت: این مصوبه علاوه بر ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران، فقط ورود جهانگردان خارجی را ممنوع نموده و برای دیگر مسافران محدودیتی قائل نشده است. آیا فقط جهانگرد ناقل اُمیکرون است؟

ادامه اعتراض ها به ممنوعیت سفر به ایران

ابراهیم پورفرج در گفت وگو با ورزش و تندرستی، گفت: کاملا تعیین است که مصوبه ممنوعیت 15 روزۀ سفر به ایران از سر ناآگاهی نسبت به توریستی صادر شده است؛ نداشتن آگاهی باعث خطا می گردد. اگر نگران شیوع بیشتر اُمیکرون در ایران هستند پس همه ورودی ها باید بسته گردد و به همه اتباع خارجی اجازه سفر داده نگردد، اما چنین تصمیمی گرفته نشده است، مرزهای زمینی که به روی همسایه ها باز است و برای همه هم ویزا صادر می گردد، ورود و سفر به ایران فقط برای توریست ممنوع شده است. آیا درآمدی که توریست عاید کشور می نماید، کمتر از تاجر است؟ آیا تاجر، سرمایه گذار، بیمار و دانشجو که ورودشان به ایران محدود و ممنوع نیست، نمی توانند ناقل ویروس باشند، فقط توریست عامل انتقال ویروس به کشور است؟

او این سوال را پرسید که چگونه در جلسه ای بدون حضور و نظر وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برای بخش توریستی تصمیم گرفته شده است؟ و در ادامه گفت: این دستورالعمل سفر دو گروه را ممنوع نموده است؛ توریست و طبیعتگرد. ورود طبیعتگردی که از مرز تا مرز سفر می نماید و تمام وقتش را در طبیعت و در اتومبیل شخصی می گذراند، دیگر چرا ممنوع شده است!؟ اگر سفر خطر دارد که برای همه باید خطر داشته باشد. بندهای این دستورالعمل دقیقا نشان می دهد بدون نظر کارشناسی تصمیم گرفته شده است و جای اعتراض و اصلاح دارد.

این تورگردان با اشاره به توقف 20 ماهه ویزای توریستی ایران، اظهار کرد: صدور این ویزا از پنجم آبان ماه 1400 از سرگرفته شده است، ما براساس این شرایط قانونی با آژانس های توریستی خارجی صحبت نموده ایم و تعهداتی داده ایم، حالا دقیقا در تعطیلات سرانجام سال که تمام این شرکت ها تعطیل شده اند و دسترسی به آن ها سخت است، در ایران مصوبه صادر شده که به مدت 15 روز مرزها به روی توریستان خارجی بسته است و ویزای توریستی هم صادر نمی گردد. مسافری که قبلا ویزا گرفته، بلیت خریده و برنامه سفر به ایران را در تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی دارد، چه کار باید کند؟ وقتی آژانس خارجی تعطیل شده مسافر را چگونه از مقررات نو و آنی آگاه کنیم؟ ما که به مسافر تعهد داده ایم چه جوابی باید بدهیم؟

او اضافه کرد: مسافر تا پرواز آمده، اما سوارش ننموده اند، پشت مرز مانده اجازه ورود نداده اند. این مصوبه قرار بوده از شنبه 4 دی ماه اجرا گردد اما از روز 30 آذرماه اجرا شده است. تورگردان ها بعد از دو سال بیکاری، خسارت این مسافران را از کجا بیاورند و پرداخت نمایند؟ مگر می گردد یک باره تصمیمی را به اجرا بگذارند. این دستورالعمل زمینه ساز بی اعتمادی است. شرکت و توریست خارجی دیگر چگونه به ما اعتماد کند. اگر بخش خصوصی آسیب ببیند، این مملکت هم همراه با آن آسیب خواهد دید. من به عنوان تورگردان از طرف کشورم تعهد و قول می دهم.

پورفرج بعلاوه از پیگیری وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی برای اصلاح یا بازنگری این مصوبه اطلاع داد و گفت: دست کم می توان مثل بقیه کشورها اقدام کرد، یعنی علاوه بر کنترل کارت واکسن و تست PCR، به محض ورود دوباره تست مولکولی گرفته گردد. یک مرتبه که نباید مرز را بست و ورود را ممنوع نمود. این تصمیم ها، اشتباه و از ناآگاهی است که جز خسارت و بی اعتمادی دستاورد دیگری ندارد.

وزارت کشور 30 آذرماه با ابلاغ دستورالعملی مطابق با مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، ورود مسافر از 12 کشور آفریقایی و اروپایی را به ایران به مدت 15 روز ممنوع نمود. بعلاوه این دستورالعمل ورود اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه 4 دی ماه 1400 را به مدت 15 روز فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، ویزا تحصیلی، ویزا ورود (شامل بازرگانان و تجار)، ویزا با حق کار، ویزا درمانی (توریستی سلامت)، ویزا سرمایه گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه، مجاز گفت.

این دستورالعمل به طور سربسته از توقف دوباره ویزای توریستی ایران به مدت 15 روز اطلاع داده است. صدور ویزای توریستی ایران از ابتدای سال 1399 با دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده بود که از پنجم آبان ماه 1400 با دستور رییس جمهور از سرگرفته شده بود.

حرمت الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیریه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز با غیرکارشناسی و غلط خواندن این مصوبه و دستورالعمل مربوط به آن، اطلاع داد که صدور یک باره و اجرای آنی این مصوبه، تعدادی از توریستان را پشت مرزهای ایران نگه داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ادامه اعتراض ها به ممنوعیت سفر به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه اعتراض ها به ممنوعیت سفر به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید