ایران و اسپانیا آثار مشترک خود را احیاء نمایند

به گزارش ورزش و تندرستی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد کرد تا کنگره بین المللی ایران شناسی در اسپانیا نسبت به احیای آثار مشترک دو کشور ایران و اسپانیا کوشش کند.

ایران و اسپانیا آثار مشترک خود را احیاء نمایند

به گزارش ورزش و تندرستی، ابوذر ابراهیمی ترکمان - رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی - که یک شنبه 13 آبان در آئین افتتاح هشتمین کنگره بین المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا در دانشگاه تهران صحبت می کرد، اظهار کرد: من به عنوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این نوید را می دهم که بتوانیم این میراث فرهنگی مشترک را احیاء کنیم، این نشست ها زودگذرند اما احیای چنین مواریث مشترکی ارزشمند و ماندگار است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که روابط ماندگار فرهنگی بر ستون هنر و ادبیات راسخ است، اضافه نمود: این یک فرصت مغتنم برای دو کشور است تا همین راه را برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب پیش بگیرند.

وی با بیان این که این بورسیه با همکاری دانشگاه تهران به این دانشجویان و پژوهشگران ارائه می گردد، اضافه نمود: اسپانیا به تقویت کرسی های ایران شناسی پرداخته و برای تقویت و گسترش آن ها کوشش نموده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این که این سازمان نسبت به احیای آثار مشترک ایران و اسپانیا همکاری نموده و در آینده نزدیک بورسیه ای برای پژوهشگران اسپانیایی ایران شناسی داده می گردد، اضافه نمود: شناخت مقدمه معرفت بوده و معرفت مقدمه عمل است. اگر ایرانشناسی در تمام جنبه ها اتفاق بیفتد، شناخت علمی از ایران پدیدار می گردد که عامل تعاملات در زمینه های مختلف است.

وی با تاکید بر این که نباید کوشش های ایرانشناسان که این تعاملات را بنا نموده اند، نادیده گرفته گردد، ادامه داد: به وسیله گسترش تعاملات می توان به گسترش فرهنگ و سایر حوزه های تمدنی دو ملت یاری کرد.

او با اشاره به اینکه ایران شناسی سنتی دیرینه در دانشگاه های اسپانیا است، گفت: در دوره معاصر و از بین کشورهای اروپایی کشور اسپانیا همواره نگاهی معتدل به ایران داشته است.

به اعتقاد وی شناخت زمانی کامل می گردد که همه جنبه های یک موضوع به یک اندازه حائز اهمیت باشد و تحلیل و شناخت صحیح تری صورت بگیرد.

ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه در حال حاضر پس از شناخت های نقطه ای احتیاج به شناخت همه جانبه ایران وجود دارد، گفت: تصمیماتی که آمریکا درباره ایران اتخاذ نموده، نتیجه شناخت نقطه ای و به دور از واقعیت است.

وی با اشاره به این که ایرانیان در کنار تمام موهبت ها از این مسئله بی بهره بوده اند که زبان شناسان خارجی ایران را به صورت همه جانبه تحلیل و آنالیز نمایند، اضافه نمود: همواره ایرانشناسی در یک موضوع خاصی مورد توجه قرار گرفته و نگاه ایرانشناسان نیز بر همان نقطه معطوف شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان نمود: در اروپا عمده شناخت از ایران و اسلام شیعی به وسیله ایرانشناسان و شرق شناسان شکل گرفته و به دانشگاه های اروپا و آمریکا راه یافته است.

این عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دروازه ورود به تمدن ایرانی زبان و ادبیات پارسی است، اضافه نمود: از یک سو روابط دیرینه ای در خصوص ایران و اسپانیا وجود دارد و از سوی دیگر حضور 800 ساله اسلام در اسپانیا و حضور دانشمندان مسلمان بر فرهنگ پذیری مردم اسپانیا دلالت دارد و این کشور این دوره را عصر طلایی تمدن کشور خود می داند.

با خاتمه صحبت های ترکمان، محمود نیلی احمدآبادی - رییس دانشگاه تهران - نیز از آمادگی این دانشگاه برای اعطای بورسیه هایی برای اختیار دانشجویان برجسته ایران شناسی اسپانیا اطلاع داد و گفت: ما به عنوان دانشگاه تهران این آمادگی را داریم که با یاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بورسیه هایی را در اختیار این دانشجویان قرار بدهیم تا از این طریق بتوانیم زمینه مطالعات ایران و اسپانیا و همچنین شناخت کشور توسط محققین اسپانیا فراهم کنیم، چون محققان به دلیل نفوذی که در جوامع دارند می توانند در بلندمدت تاثیرگذاری بیشتری در تعاملات بین کشورها ایجاد نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ایران و اسپانیا آثار مشترک خود را احیاء نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و اسپانیا آثار مشترک خود را احیاء نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید