سازمان محیط زیست فعلا برنامه ای برای احیای شیر ایرانی ندارد

به گزارش ورزش و تندرستی، تهران- خبرنگاران- مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد که این سازمان فعلا برنامه ای برای احیای زیرگونه شیر ایرانی در کشور ندارد.

سازمان محیط زیست فعلا برنامه ای برای احیای شیر ایرانی ندارد

به گزارش روز چهارشنبه ورزش و تندرستی از سازمان حفاظت محیط زیست، ورود یک شیر نر ایرانی به باغ وحش ارم تهران از هفته گذشته، برای بعضی این شبهه را ایجاد کرد که برنامه ای برای احیای جمعیت شیر ایرانی که بیش از هشت دهه از انقراض آن در ایران می گذرد، در دست اجراست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: این شیر بر اساس مبادلات معمول بین باغ وحش های دنیا به ایران آمده و سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس وظایف قانونی اش فقط مجوزهای ورود این شیر را صادر نموده و بر نحوه نگهداری آن در باغ وحش نظارت دارد.

مجید خرازیان مقدم ادامه داد: اصل ورود گونه ای که قبلا در کشور وجود داشته و منقرض شده است، مورد استقبال ماست اما الان برنامه ای برای احیای زیرگونه شیر ایرانی نداریم.

وی توضیح داد: بعضی ورود این شیر را شبیه به ورود ببرها از کشور روسیه می دانند در صورتی که در آن موقع، ببرها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و برای پروژه احیای جمعیت ببر هیرکانی وارد شده بودند و در باغ وحش ارم نگهداری می شدند اما شیر ایرانی نر، توسط باغ وحش ارم به کشور وارد شده و هدف از حضور آن، تنها نگهداری در باغ وحش است.

خرازیان مقدم گفت: اولویت سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ گونه های موجود و ایجاد شرایط پایداری برای این گونه هاست.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره ملزومات احیای گونه های منقرض شده گفت: برای احیای گونه های منقرض شده، پیش از هر اقدامی باید زیستگاه آن را احیاء کرد، احیای زیستگاه به این معناست که تمام ملزومات زیست پایدار گونه اعم از وجود عرصه بدون معارض انسانی، وجود جمعیت مناسب طعمه، کاهش تعارضات با جامعه انسانی و حذف تهدید های موجود گونه صورت گیرد و از ظرفیت های زیستگاه برای پذیرش گونه و حفظ آن اطمینان حاصل گردد.

وی اضافه نمود: ممکن است در آینده به این نتیجه برسیم که برنامه احیای شیر ایرانی را شروع کنیم اما باید بدانیم که فراهم کردن ملزومات شروع این پروژه، خودش چند سالی زمان می برد.

خرازیان مقدم تاکید نمود: در این مرحله برنامه ریزی ما، تمرکز بر حفظ و پایداری گونه های موجود است و احیای شیر ایرانی در شرایط کنونی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار ندارد.

چهارشنبه گذشته ساعت 10 شب یک شیر نر ایرانی به نام کامران، از باغ وحش بریستول انگلیس به باغ وحش ارم در تهران منتقل شد و قرار است جنس ماده آن به زودی از ایرلند وارد کشور گردد.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا

به "سازمان محیط زیست فعلا برنامه ای برای احیای شیر ایرانی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان محیط زیست فعلا برنامه ای برای احیای شیر ایرانی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید