احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

به گزارش ورزش و تندرستی، خودروسازان روز سه شنبه 18 آبان اعلام کردند که قیمت خودرو ها را افزایش داده اند.

احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو

در آن مقطع، ایران خودرو 15 تا 19 درصد و سایپا 15 تا 17 درصد بر قیمت محصولاتشان اضافه کردند.

اما این خاتمه ماجرا نبود. روز پنجشنبه، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دستور داد که افزایش قیمت خودرو ها متوقف و تصمیم گیری در این مورد به ستاد تنظیم بازار سپرده گردد.

ستاد در حدود 17 روز گذشته در این مورد موضعی نگرفته است. حتی هفته گذشته، رسانه ها اعلام کردند که در جلسه روز چهارشنبه، 3 آذر تکلیف قیمت خودرو ها تعیین می گردد، اما این این اتفاق رخ نداد.

حالا، نیز مهر در گزارشی نوشته است که احتمالا در جلسه آینده ستاد در این مورد تصمیم گیری می گردد و قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حدود 10 درصد افزایش می یابد.

اما آیا این اقدام می تواند چالش زیان انباشته خودروسازان را رفع کند؟

زاوه: مسئله ای حل نمی گردد

پاسخ فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو به این پرسش منفی است.

او به تجارت نیوز می گوید: حتی همان افزایش 15 تا 19 درصدی قیمت خودرو نیز کمکی به خودروسازان نمی کرد. چالش زیان انباشته را نمی توان با صرف افزایش قیمت رفع کرد.

زاوه می افزاید: افزایش حدود 10 تا 12 درصدی قیمت خودرو، با توجه به اختلاف قیمت محصولات خودروسازان با بازار توجیه منطقی نیز ندارد.

به گفته او، صرفا به علت دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف افزیش قیمت ها و ورود ستاد تنظیم بازار، ممکن است این نهاد چنین تصمیمی را بگیرد تا حرف آقای رئیسی زمین نماند.

چاره چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می نماید: مشکل زیان انباشته خودروسازان را باید با ورود سرمایه تازه، آزادسازی قیمت ها، کاهش هزینه ها و فروش بخشی از دارایی های آن ها حل کرد.

زاوه شرح می دهد: جذب سرمایه تازه، به وسیله بازار سرمایه ممکن است، اما قیمت گذاری دستوری سد راه تشویق مردم به حضور فعال در بورس است.

اصل مهم در کاهش هزینه ها

او می افزاید: خودروسازان برای کاهش هزینه ها باید آزاد باشند قطعات مورد احتیاج خود را از هر منبعی که به صرفه تر باشد تامین نمایند، اما اکنون محدودیت های قانونی و فراقانونی زیادی در این زمینه وجود دارد.

به گفته این کارشناس، برای مثال ممنوعیت واردات قطعاتی که در داخل فراوری می شوند، سدی در راه تامین قطعات با قیمت مناسب است.

زاوه می گوید: خودروسازان حتی در خرید قطعات از فراورینمایندگان داخلی نیز آزادی عمل ندارند و محدودیت های فراقانونی زیادی برای آن ها ایجاد شده است.

راه حل های مقطعی بی فایده است

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می نماید: تا زمانی که صحبت از 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته باشد، افزایش قیمت مسئله ای را حل نمی نماید.

او می افزاید: این راه حل حتی اگر به صورت مقطعی تاثیرگذار باشد، تورم تاثیر آن را می گیرد.

به گفته زاوه، چالش های بخشی در یک صنعت، تحت تاثیر شاخص های کلان اقتصادی قرار دارند و بدون توجه به این مباحث نمی توان مسائل را درمان کرد.

نام آور: چگونه در فضای غیررقابتی ضرر می دهید؟

چندی پیش نیز، امیر حسین نام آور، کارشناس بازار های اقتصادی صنعت خودروسازی را غیررقابتی دانست و گفت: قابل تصور نیست که چگونه می توان در چنین فضایی ضررده بود؟

او در لایو ایستاگرامی تجارت نیوز با عنوان آینده بازار ها بعد از مذاکرات تاکید نمود: تنها احتمال ممکن وجود فساد و منافذی در بدنه شرکت است. در بدنه دولت نیز افراد فاسد وجود دارند که باید حذف شوند.

زیان انباشته و افزایش تورم

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: خودروسازان تا خاتمه سال گذشته، 80 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته اند و سیستم بانکی را با تسهیلات تسویه نشده خود با مشکل روبرو نموده اند. نتیجه عملکرد آنها، افزایش تورم برای همه جامعه بوده است.

او اضافه کرد: تیم اقتصادی دولت نمی داند با خودروسازان چه رفتاری داشته باشد و کوشش می نماید با دستور، شعار های حمایتی خود را از مردم عملی کند. اما این فرایند قابل ادامه نیست و ایراد اصلی از عملکرد خودروسازان است.

جعفری: قدرت در دست خودروسازان است

بعلاوه به اعتقاد عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو اکنون قدرت دست خودروسازان است و آن ها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می گذارند.

او چندی پیش به تجارت نیوز گفت: در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آن ها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می دهند.

به گفته جعفری، آن ها با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت ها نیز اثر می گذارند و با استفاده از دلال هایی که در بازار دارند، فرایند آن را صعودی نگه می دارند.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرارو

به "احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید